Hamina, Finland

Tar det i ordning, och det betyder att jag börjar med Finland. Som jag skrev i ett inlägg från båten till Finland körde vi från holland till Rocstock i Tyskland, där färjan gick ifrån till Helsinki. Lång resa, 28 timmars båt, sjukt, men jag och hästarna överlevde.
Kom fram på torsdagen vid lunchtid till Hamina Bastioni Horse Festival, och det var väldigt varmt, sommar, gött! Vetcheck, handwalk, fixa vid stallarna, de holländska ryttarna kom så vi körde iväg och hade lagmiddag. Jäääätte kul, 4 ryttare - killar, 4 groomar - 3 holländska killar och så jag!
Var även på middag med dem på söndagen efter vi (ja, jag räknar faktiskt in mig där nu, haha) vunnit Nations cup (mer om de sen). Va sjukt trött på och höra holländska efter Finland kan jag tala om. Men till början igen..

Torsdagen var som sagt lugn, på fredagen började själva tävlingen sen. Alla hoppade fint, sen på kvällen var det en klass som man fick bestämma vilket hinder som skulle höjjas, så höjdes det hindret så hölls det på så tills det bara var en kvar, var 6 ryttare från start, Henk vann med Chesterfield, super kul!
På kvällen gick jag med de 2 andra groomarna till festen, tänkte jag känner ju säkert någon annan där jag kan va med. Gjorde jag det? Neeejdå, så var det jag och det holländska teamet, igen. Men baren stängde 23.30 och sen blev man utslängd vid 24.00 så jag gick hem, till lastbilen för sömn.

På lördagen var det dags för bl.a Grand Prix. Och super Kirfa (och Henk) kom 2a, woooa! På kvällen följde jag med de svenska groomarna på middag, pizza! Sen skulle vi till baren på tävlingen, men de hade ju såklart stängt, men vi mötte det holländska teamet (såklart, de satt ihop den helgen) som var på väg till en annan bar, så vi vände och följde med. Slutade med att Henks bror som var min chaufför pajjade ryggen när han gjorde en idiotisk grej så han fick snällt åka ambulans till sjukhuset där han blev kvar till måndag vid lunch och vi körde mot färjan vid 3-tiden på måndagen.

Iaf, på söndagen var det final i speed klassen, både Chesterfield och Flicka va med i den klassen, Flicka vann med 1 sekund före Dan 7T, Henks gamla häst om en italien har nu, och Chesterfield blev 6a..
Sen var det dags för Nations Cup, 3 av de 4 holländska ryttarna var felfria. Så de hoppar andra rundan, Kirfa felfri även där, de andra 2 fick ett varsitt ner och den ena även 1 tidsfel. Så det fick bli omhoppning mellan Sverige och Holland. Och som sagt vann Holland och Kirfis (hans fina smeknamn av mig, haha) va felfri även där, superhästen! Sen fick han gå på dopingkontroll, de gillade honom för han kissade så snabbt, haha.

Henk o Kirfa i Nations

Sen var vi tvungna o flytta hästarna till några andra boxar för de skulle ta ner dem och vi skulle ju inte köra förrän. Mitt svullna ben (som ja också skrivit om i ett annat inlägg) gjorde ont som fan, så mådde inte så  bra, (men efter några dagar gick svullnaden ner så överlvde det med) så var inte glad när vi fick reda på att vi var tvungna o flytta. De får ju planera lite bättre kan jag tycka, när de vet om att vi inte skulle lämna tävlingsplatsen förrän på måndag eftermiddag..
Jaja, sen var det 28 timmars båten hem igen, gick också bra. Så onsdag morgon vid 7 halv 8 var vi hemma i stallet igen, skönt även om jag va trött efter resan.
Städade lastbilen, storstädning! Högtryckstvättade hästdelen och allt. Duktigt!

Jaa, det va väl allt om Finlandia..
Tänkte skriva om denna helgen då jag vart på tävling i norra Holland, Zuidwolde, men de får nog vänta tills imon, nu ska jag sova, sjukt trött!
Nighty nighty

Kommentarer
Postat av: Jossan

åååh va kul med update! och va kul att det går så bra för henk, verkligen! hur går det för frida då? lika bra hoppas jag!? :) stackars dig och ditt ben! man vet ju hur det är att vara skadad/sjuk o ta hand om ett helt gäng hästar - slitigt!



ta hand om dig jennie! hoppas vi hinner med en skype innan jag drar till sydligare breddgrader. bara ca 1 månad kvar nu :)

puss påre!

2011-07-26 @ 23:46:59
URL: http://josefinetapper.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0