The trip to Spain

Sunshine Tour 2011, Spain. Var ska jag börja?
Vi tar det från början :)

Jag kom ner till Holland måndagen den 14feb. Tisdag och onsdag packade jag. Dvs foder, hö, spannar, täcken, schabrak, boxgardiner, sadelpaddar, sadlar, träns, skydd, salvor, grimmor, spån, sadeljordar. Listan kan göras lång! Tänk er själva, 8 hästar och vara iväg i 4 veckor.
Var planerat att vi skulle köra vid 6 på morgonen, men sen ändrade de tiden till 9 så vi förhoppningsvis skulle slippa all trafik i Antwerpen.

Så vid halv 10, skulle jag tro, beger vi oss iväg. Och då händer det första förseningen på den långa resan ner. Hästen som står längst in får panik när vi precis börjat köra! Bra till att köra tillbaka o lasta ut, sen last in dem i en annan ordning, så istället fick den största och inte den minsta hästen stå längst in och som tur väl var gick det bra. 10.15 är hästarna inne igen och vi börjar köra igen. Jag, Frida och Henk. En liten bit in i Belgien, när vi kör om en annan lastbil tar såklart polisen oss. Kör in mot kanten, jag sitter i mitten i kabinen där det inte ens är något säte egentligen. Polisen sa att man inte fick köra om andra lastbilr där, vi hade kört för fort och hjulen va "upphöjda" så lastbilen skulle gå fortare.

Vidare mot polishuset som låg i närheten fick vi stanna och vänta. De kollade några hästar så passen stämde. Och ville att hjlen skulle fixas på plats där, men vi hade ju full last så när vi betalat den sjukt höga summa böter kör vi tillbaka till Holland och till närmsta garage där de ska fixa däcken.
De får inte fixa däcken med last på, så det rings efter en de känner om bor i närheten och som tur va hade han haft sin lastbil på lagning så de kör dit. Vi lastar över hästarna och jag följer me till han ställe, lastar ut hästarna och väntar på Frida och Henk.

Klockan 4 är vi sen äntligen påväg mot vårt stopp i Biarritz, södra Frankrike. Blir stoppade en gång till efter en tull/pay station där polisen undrar vad vi har i lastbilen. FPH Stables, med en stor orange logga på en häst över hela lastbilen. Och hon undrar vad vi har.. Grisar såklart! Pucko. Efter vi snällt sagt horses får vi köra, fortfarande sa de inget om att jag satt i mitten på en icke lämplig plats. Tur för oss :)
Vid 10 halv 11 på morgonen var vi äntligen framme i Frankrike. Ut me hästarna. Linda av och fodra. Vi går och äter, går me hästarna, Frida o Henk vilar, jag fixar me hästarna, fodrar igen och börja linda, sen lasta och of we go again!

Äntligen påväg! Efter många om och men

Tull/pay station


Cyprus, Ceasar, Gustaf. "Kärt" barn har många namn

Livinget va fullpackat! Från golv till tak, nästan.

Anlände till Spanien och Vejer de la Frontera. Lördag runt lunch tid tror jag. Ut me hästarna, av me lindor, in me spån, vatten, foder, ut me alla saker, fixa sadelkammaren, fixa upp boxgardiner, schabrak osv osv osv. Frida och Henk begav sig till huset de skulle hyra. Jag va i stort behov av en dusch, och det va låst, shit! Jaja, thats life! Fixade elen till lastbilen och började sen gå 2 jävla varv runt stallarna med hästarna. En och en. Det blir 16 varv! Ändå bra jobbat, haha. Tror inte vi gjorde ngt mer en. Mer än o fodra och mocka, lägga på täcken och sånt, ni vet :)

Återkommer med mer info om spania inom kort:)
xoxo

Kommentarer
Postat av: Jossan

Shiiit, låter som groom-life in a nutshell! Spännande med lite dramatik men fan va surt med böter. Som om inte ryttare har nog med utgifter liksom! Måste skypa snart vännen! <3 Puss

2011-04-07 @ 11:08:08
URL: http://josefinetapper.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0